Diætist Huset
Menu

Motion, men ingen motivation?

12. september 2017 - Gitte Dreyer

Der kan være mange barrierer som gør lysten til motion er mindre. Det kan f.eks. være en oplevelse af at motion er dyrt, du ikke har tid nok i hverdagen, eller at du ikke ser resultater nok af din træning. Det kan også være, at du ikke rigtig føler glæde ved at dyrke motion, men tværtimod ubehag. Når dagene efterhånden bliver lysere, er det også nemmere at tage sig sammen til at træne udenfor. Men indtil videre, vil det være meget godt at have et indendørs alternativ. Man kan tage i svømmehallen eller på holdtimer sammen med en ven eller veninde, cykle på arbejde, gå eller løbe en tur på løbebåndet, eller måske i et af de grønne områder? Mulighederne er mange - men motivationen skal også være der!

Tænk ud af boksen

Hvis du har lyst til at dyrke motion, er der ingen undskyldning. Selvom økonomien er stram, eller du har et presset skema, så kan det altid lade sig gøre. Der findes fuldstændig gratis former for motion, og alt er bedre end ingenting.
Sæt dig ned og overvej, hvad du egentligt har mulighed for. Kan du f.eks. presse 10 minutter ind i din arbejdsdag ved at parkere lidt længere væk og gå det sidste stykke? Kan du løbe 15 minutter hver morgen inden du alligevel skal i bad? Det er ganske gratis og tager næsten ingen tid.

Hvorfor er jeg ikke motiveret?

Rigtig mange begår nogle klassiske fejl, når de går i gang med at dyrke motion. Vi har nogle trends i samfundet lige nu, som får det til at virke som om, at det eneste motion der tæller er lange løbeture, træning til triatlon eller lange, hårde styrketrænings-pas nede i fitnesscenteret.
Derfor begynder mange enten at løbe eller gå i fitnesscenter uden at overveje, om det egentlig er den motionsform, de har mest lyst til. Som om det ikke er nok, sætter vi ofte urealistisk høje krav til os selv – fordi det kan føles som om, at mindre ikke er godt nok.
Men hvis du ikke nyder din motion, og hvis du presser dig selv så hårdt at du faktisk ikke gider afsted næste gang, så kan det blive rigtig svært at bevare motivationen.

 

Nyd det!

Selvfølgelig kan det nogle gange kræve noget viljestyrke at rejse sig fra sofaen, men det skal ikke være en ulidelig pinsel, hver gang du skal have motion. Hvis det er det, så skal du overveje en anden motionsform eller et mindre hårdt træningsprogram. Vi skal alle sammen starte et sted!

Du skal kunne mærke, at motion giver overskud og positiv energi - så du kan og vil komme afsted hver gang. Det gør en forskel!

Populære Tags

Loading...