Diætist Huset
Menu

SMART - Sæt mål for dit vægttab

17. september 2021 - Gitte

Første skridt på rejsen mod et 'lettere' liv med færre kilo på sidebenene er at du definerer dit mål. Sæt et mål, der er specifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt - SMART!

 

Specifikt – hvad vil gerne opnå?

Det er vigtigt, at målet er specifikt defineret, så du ved, hvornår du har nået dit mål. "Jeg vil tabe mig" er ikke et specifikt mål, men det er "jeg vil tabe 10 kilo”. Fokuser på at dit mål skal være positivt formuleret. Det er nemmere at komme i gang, hvis du også siger til dig selv at du godt kan!

Målbart – hvordan gør du det målbart?

Overvej hvad det helt konkret er, du ønsker. Hvis det drejer sig om et vægttab på 10 kilo, kan målet blive mere målbart ved, at du indfører en fast dag om ugen hvor du går op på vægten. På den måde kan du holde øje med din vægt og se, om det går den rigtige vej. Ved at definere dit mål som et bestemt antal kilo, sørger du også for, at gøre dit mål mere målbart.

Attraktivt – hvorfor vil du gerne opnå dit mål?

Hvorfor er det du gerne vil tabe dig? Hvad vil det betyde for dig, når du har opnået dit mål? Det kunne f.eks. være at få en sund og glad krop, en hverdag med mere overskud eller et bedre helbred uden behov for mediciner. Hvad er det præcist du gerne vil opnå med et vægttab? Gør dig nogle overvejelser omkring det og sæt ord på hvad du tænker.

Realistisk – er det et realistisk mål?

Vil et vægttab på 10 kilo være realistisk i forhold til din udgangsvægt? Hvorfor er det netop 10 kilo du gerne vil tabe? Vil du da komme ned på den vægt du havde for 20 år siden, og er det overhovedet realistisk at veje det samme som du gjorde før? Her vil det være en god idé at tale med en diætist, og få en snak omkring hvad der er et fornuftigt mål for dig og din krop.

Tidsbestemt – hvornår har du nået dit mål?

Sæt en dato for, hvornår du vil have nået dig mål. Udfra dette kan du definere delmål, så du hele tiden kan følge med i, om du er på rette vej mod dit mål, eller om du skal justere lidt i din strategi undervejs.

Er målet at tabe sig 10 kg i tiden 1. januar til 1. juni, så kan du sætte delmål i form af uge- og månedsmål. Husk at fejre, når du når dine delmål - marker f.eks. i din kalender "UGENS DELMÅL ER NÅET!", del det med din familie og venner, eller giv dig selv en lille gave, en blomst eller andet til at markere, at du har nået et delmål og er på rette vej.

Læs mere om hvordan dine vaner sabotere dit vægttab

Populære Tags

Loading...