Diætist Huset
Menu

Sommeren er skudt i gang….

07. juni 2017 - Gitte Dreyer

Sommeren er skudt i gang, og ferie står for døren. Mange kan synes, at sommerferien er svær, når det gælder vægttab – hvad enten man skal sydpå eller har nogle uger hjemme i det danske. Det kan der være mange grunde til, f.eks.:

  • Vi spiser is, fordi det jo hører årstiden til
  • Mange sommeraftener byder til ”hygge”, hvilket indebærer grillmad, vin og snacks
  • All-inclusive ferier, hvor mad og drikkevarer konstant er tilgængelige – og man skal jo have mest mulig ud af pengene
  • osv.

Fristelser og vores egne tanker og forventninger kan gøre tiden til en udfordring.

For at sommeren ikke bliver fyldt med for mange bekymringer og skuffelser ift. vægten, er det en god ide at sætte sig nogle mål og gøre sig nogle tanker om ferien på forhånd.

Det første skridt er at sætte sig selv et realistisk mål for sin ferie – for nogen er det at fortsætte vægttabet, for andre er det vægtvedligehold i ferien. Det er en god ide at gøre op med sig selv på forhånd, om det er realistisk at tabe sig under ferien, da man ellers let kan blive skuffet over sig selv, hvis man efter en ferie ikke har tabt sig (måske endda taget en smule på), og ikke på forhånd havde tænkt dette som en mulighed.

Derefter er det en god ide på at lægge nogle strategier og gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man opnår sit mål – altså finde ud af, hvordan man får en balance i at kunne holde ferie, nyde den og skabe plads til f.eks. en is, samtidig med at det ikke skal gå udover vægten.

Hvis man gerne vil kunne nyde familien/venner/bekendtes selskab og hygge sig i sommeren og ferien, uden at maden overtager ”magten” og skaber negative tanker, kan man bruge forskellige værktøjer. Et af disse handler om egen prioritering, hvilket vil sige bevidste til- og fravalg, og er det modsatte af at leve efter andres forventninger eller regler. Det betyder, at du bruger din energi på at mærke efter inde i dig selv, hvad DU bedst kan undvære eller spise mindre af (og hvad du gerne vil skabe plads til at kunne nyde), i stedet for at følge omgivelsernes regler for, hvad man bør spise.

Hvis det f.eks. gælder en buffet på ferie eller grillmad hos nogle venner, er det en god ide først at danne sig et overblik over, hvad udvalget er (og om der er både forret, hovedret, dessert). Dernæst prioritere, hvilke mad- og drikkevarer, du selv værdsætter højest og hvilke, der er nederst på din liste. Til sidst kan man selektere, og tænke over:

  • Hvad kan jeg ikke så godt lide, og egentlig sagtens helt undvære?
  • Hvad får jeg alligevel så tit, at jeg ikke behøver smage det her på ferien eller til denne middag?
  • Hvad kan jeg blot tage en smule af for, at jeg føler mig tilfreds?
  • Hvad kan jeg allerbedst lide, og dermed gerne vil spise mest af?

At gøre sig nogle tanker om dette på forhånd (og måske endda inden man tager på ferie eller til sommermiddagen) øger dine chancer for, at du ikke spiser mere end, du egentlig har lyst til.

Et andet redskab handler om at udfordre ens tilladende tanker – tanker, der giver lov til at spise. Dette er en mekanisme, der gerne vil retfærdiggøre, at vi spiser det, vi har lyst til. Tilladende tanker kan f.eks. være:

  • Jeg skal jo alligevel tabe mig, når ferien er slut, så jeg kan lige så godt spise løs nu
  • Det er jo kun sommerferie én gang om året
  • Det er synd for dem, der har lavet maden, hvis jeg ikke spiser det, de har lavet
  • De andre vil synes, jeg er kedelig, hvis jeg ikke drikker vin/øl/spiser is

De tilladende tanker kan udfordres, og det kan man gøre ved at overveje om det, man tænker overhovedet giver mening?

  • Er jeg VIRKELIG ligeglad med, at jeg efter ferien måske står med ekstra kilo at kæmpe med?
  • Hvis jeg bliver ved med at tage på hver sommer, hvordan er min vægt så om 5 år?
  • Lægger folk eller værtinden overhovedet mærke til, hvis jeg spiser/drikker mindre i år eller er de travlt optaget af f.eks. at snakke med andre?
  • Vil jeg spise/drikke for andre menneskers skyld?
  • Hvis der er noget, du spiser meget af, fordi du ikke får det så ofte – er det noget, du kan spise oftere, så du ikke har trangen til at spise store mængder, når du endelig får det?

Til sidst skal det nævnes, at en is i virkeligheden ikke behøver at få dit indre kalorieregnskabs-bægre til at flyde over i ferien, og at der i ferien sagtens kan være plads til is eller vin hver dag – det handler om mængden og hvad du vil tage det i stedet for. Hvis du gerne vil tabe dig eller holde vægten, vil der typisk være plads til 1-3 mellemmåltider om dagen på ca. 100-200 kcal. Et (eller flere) af disse mellemmåltider kan fint gå ud for f.eks. en is eller 1 glas vin. F.eks. er der i en almindelig magnum-mandel ca. 175 kcal, eller i en vaffel med to kugler is (1 sorbetis-kugle og 1 flødeis-kugle) er der ca. 200 kcal. 1 glas vin tæller ca. 100 kcal, og 1 dåseøl ca. 150 kcal. Man kan altså sagtens få plads til at forkæle sig selv lidt ekstra i ferien, uden det behøver at betyde ekstra kilo på vægten efterfølgende.

Rigtig god sommer!

 

Populære Tags

Loading...