Diætist Huset
Menu

Kostplaner og Vægttab

Vores diætister har mange måder at hjælpe dig til at nå dit vægttabsmål. En kostplan er et godt redskab til at få overblik over dine portionsstørrelser og struktur på dit måltidsmønster.

Når det drejer sig om at lave en varig livsstils—og vaneændring, kan en kostplan dog ikke stå alene. Vi mennesker spiser alle i en eller anden grad på vores følelser. Det kan være når vi er glade, kede af det, rastløse, stressede eller føler os trætte og frustreret.

Størstedelen af vores kunder har derfor også brug for at arbejde med følelsesmæssig spisning og hvilke situationer der trigger en evt. overspisning. Det er vigtigt at du gennem dit forløb får arbejdet med dine vaner og hvorfor du spiser som du gør. Ellers er der stor sandsynlighed for at vægttabet ikke holder i længden.

Til din opstartskonsultation vil din diætist drøfte med dig hvilke fordele og ulemper der er ved en kostplan, set i forhold til de mål og behov du har.

"Der er blevet lagt en forståelig kostplan til mig, den er meget let at forstå, så det var ikke besværligt at kommer i gang og holde den kostplan der er lavet. Det er ikke mere besværligt at lave mad end normalt, man skal bare bruge lidt andre ting og følge planen. Det jeg synes der er godt, er letheden, nem forståelse, jeg bliver mæt, det smager godt, opfølgningsmøder, mit eget log in hvor jeg kan følge mig selv og udviklingen og jeg taber mig. Mit humør er også ændret til det bedre :-) En kæmpe anbefaling til Diætisthuset" Lars Bilø

Se flere kundeudtalelser

Skræddersyet kostplan

En ting er at vide, hvad der er sundt og usundt, men hvor meget skal man spise af de enkelte ting, for at få de rette mængder af fedt, protein og kulhydrat? Hvis man f.eks. spiser yoghurt med mysli til morgenmad, frokost i kantinen på arbejde, er der så plads i kalorieregnskabet til en kaffelatte og et par kiks om eftermiddagen uden af ødelægge kalorieregnskabet? Spørgsmål som disse kan en kostplan være med til at besvare.

Hvis du og din diætist finder frem til at en kostplan er det rigtige for dig, kan hun udarbejde en personlig kostplan til dig. Vi sikrer at kostplanen indeholder mad du synes om og som passer ind i din hverdag. Det kan godt være at det er sundt at spise gulerødder som et mellemmåltid, men hvis du nu ikke synes det lige er noget for dig, så kan diætisten hjælpe dig med at finde alternativer.

Kostplanen laves så du ikke føler afsavn og sult. Samtidig sørger vi for, at du er dækket ind med vitaminer, mineraler og næringsstoffer.

 

Nem og overskuelig kostplan

At få lagt en kostplan betyder ikke, at du skal til at handle ind i helsekostforretninger, lave helt nye retter til aftensmad eller ikke må spise mad i kantinen på arbejdet.

Vi sørger for, at lave en nem og overskuelig kostplan, hvor du stadigvæk kan spise sammen med din familie, uden at skulle lave flere forskellige retter.

I kostplanen tages der højde for, hvis der er bestemte madvarer, du ikke kan lide eller tåler pga. allergi eller intolerance. Så du kan være sikker på, at den mad der står i kostplanen, også er mad du godt kan lide.

 

Opbygning af din kostplan

På kostplanen fremgår det, hvor meget du kan spise af de forskellige ting og du får redskaber til, hvordan du nemmere kan bruge dit øjemål. Du behøver ikke nødvendigvis at måle og veje alt det du spiser, mængderne på planen kan også skrives i husholdningsmål. Det er helt op til dig hvor detaljeret en plan du ønsker. 

 

DiætistHusets filosofi når det gælder kostplaner

- Der skal være plads til at spise sammen med andre, uden at skulle tage sin egen mad med.

- Vi tager udgangspunkt i dine madvaner og ønsker, når vi laver din kostplan.

- Selvom du gerne vil tabe dig, kan der stadigvæk godt laves plads til fristelser i din kostplan, f.eks. et glas vin eller et stykke chokolade. Det handler om balance.

Se ledige tider og book tid

Madplaner fra DiætistHuset

DiætistHusets egne diætister har udviklet en serie af madplaner. 

Hver madplan indeholder forslag og opskrifter til måltider for en hel uge, både morgenmad, frokost, aftensmad og mellemåltider. Opskrifterne er nærende og mættende og maden kan spise af hele familien.

Madplanerne er tilpasset forskellige kalorietrin på enten 1400, 1600, 1800 eller 2000 kcal, så du altid kan finde en som passer til det kalorieindtag, du skal have. 

I hver serie er der 4 forskellige madplaner (uge 1-4), så du har mulighed for en madplan for en hel måned.

Fordelen ved madplanerne er, at man ikke behøver at tænke over, hvad man skal spise gennem dagen, da der er opskrifter til alle dagens måltider 7 dage om ugen. Madplanerne sikrer en næringsrig kost og variation i måltiderne. Desuden er det nemt at forberede ugens indkøb, så man er fri for at bruge tid på at finde nye opskrifter og lave sin egen madplan. 

I hver serie er der 4 forskellige madplaner, så du har mulighed for at madplan for en hel måned. Madplanerne kan købes når du er til konsultation hos DiætistHuset eller her i vores webshop. 

 

 

Eksempel på Madplan

 

Kogebøger udgivet af DiætistHuset

DiætistHusets egne diætister har udgivet 2 kogebøger indeholdende mange lækre og nærende opskrifter samt nyttig viden omkring kostsammensætning.

Opskrifterne er næringsberegnet, sunde, fryseegnede, velsmagende og nemme at lave.

Opskriftsbøgerne kan købes når du er til konsultation hos DiætistHuset eller her i vores webshop. 

 

Diætistens kogebog

Bananpandekager til morgenmad, hjemmelavet myslibar til mellemmåltid, wrap til frokost og pizza til aftensmad lyder lækkert? I DiætistHusets kogebog er der både noget til den søde og salte tand.

Hvis du vælger at få udarbejdet en personlig kostplan, kan du bruge opskrifterne direkte fra bogen og erstatte med de måltidsforslag, som er angivet på kostplanen. I opskrifterne forklares også hvilke ingredienser der skal byttes ud i forhold til fodmap diæten. 

I Diætistens Kogebog er der også opskrifter på sammenkogte retter, pizza og lasagne, som ellers er retter hvor det kan væres svært at vurdere hvilken mængde man kan spise, for at holde sig til kostplanen.

Bogen er opdelt i opskrifter på morgen-, mellem-, frokost- og aftensmåltider og giver mulighed for masser af variation i din hverdag. 

Bagerst i kogebogen findes en portionstabet, så du nemt kan se hvor meget du kan spise af hver enkelt ret i forhold til hvor mange kalorier du skal have.

Desuden findes en fødevareliste, hvor du kan se kalorieindhold i forskellige fødevarer. I alt 148 spændende sider.

 

Portionstabel

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter:

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter kan give inspiration til at få mere grønt og frugt ind hverdagen, som er farverigt og lækkert at spise.

I denne opskriftsbog finder du nemme opskrifter på både salater, tilberedte grøntsager, grøntsagsretter, dip mv.

Retterne er kalorieberegnede, så du kan altid tilpasse opskrifterne til din kostplan.

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter indeholder også facts om de forskellige grøntsager, samt hvornår de er i sæson.

Måske det kunne friste med hjemmelavet kartoffelsalat, bønnefritter eller jordbærsalat?

 

Opslag fra kogebog

 

 

 

Loading...