Diætist Huset
Menu

En diætist hjælper med
holdbare løsninger

Personlig kostplan

Hos DiætistHuset udarbejder vi en personlig kostplan, der passer til dig og dit liv.

En ting er at man ved, hvad der er sundt og usundt, men hvor meget skal man spise af de enkelte ting, for at få de rette mængder af fedt, protein og kulhydrat? Hvis man f.eks. spiser 1 grovbolle med ost til morgenmad, 2 skiver rugbrød med pålæg til frokost, hvor meget skal man så spise til de andre måltider, hvis man gerne vil tabe sig?

 

Skræddersyet kostplan

En kostplan er et redskab til at få struktur på måltiderne, få inspiration til nye fødevarer og få en sund kostsammensætning. Det gælder uanset, om det drejer sig om vægttab, vægtøgning, sportsudøvelse, mave-tamgener eller noget helt andet.

Diætisten skræddersyr en personlig kostplan til dig, som indeholder mad, som du kan lide, og som passer ind i din hverdag. Det kan godt være at det er sundt at spise en gulerødder til mellemmåltid, men hvis du nu ikke synes det lige er noget for dig, så kan diætisten hjælpe dig med at finde lækre alternativer, som passer ind i din hverdag.

Ved første konsultation, bruger vi tid på at tale med dig om dine madvaner, dine livretter, udfordringer, ressourcer og mål. Ud fra samtalen, din vægt og dit aktivitetsniveau udarbejder vi en næringsberegnet kostplan, der sikrer, at du når dit mål uden afsavn og sult. Samtidig sørger vi for, at du er dækket ind med vitaminer, mineraler og næringsstoffer.

Du får lavet en personlig kostplan, som indeholder mad, som du synes om og som passer ind i din hverdag.

 

Nem og overskuelig kostplan

At få lagt en kostplan betyder ikke, at du skal til at handle ind i helsekostforretninger, lave helt nye retter til aftensmad eller ikke må spise rugbrød eller varm mad i kantinen på arbejdet. På kostplanen fremgår det, hvor meget du kan spise af de forskellige ting, som du plejer, og du får redskaber til, hvordan du nemmere kan bruge dit øjemål. Du kan stadigvæk selv vælge hvilke retter, du vil lave til aftensmad, kostplanen hjælper dig blot med hvilke mængder du skal spise af de forskellige fødevarer. 

Vi sørger for, at du får en nem og overskuelig kostplan, hvor du stadigvæk kan spise sammen med din familie, uden at skulle lave flere forskellige retter til aftensmad.

I kostplanen tages der højde for, hvis der er bestemte madvarer, du ikke kan lide eller tåler pga. allergi eller intolerance. Så du kan være sikker på, at den mad der står i kostplanen, også er mad du godt kan lide.

 

”Nu bliver jeg nødt til at nyde den sidste tid med slik og vin inden jeg starter i et forløb”

Den tanke, skal du ikke have, når du starter i et forløb hos os!

Når diætisten udarbejder den skræddersyede kostplan, kan der godt gøres der plads til, at der også ind i mellem kan spises dessert, chips eller drikke et glas vin. Husk på, at de nye spisevaner også gerne skal holde om 5 år – og hvem vil udlade dette resten af sit liv?

 

Kostplaner til alle

Om du er ung, voksen, ønsker at optimere din træning gennem kosten, har irriteret tyktarm, er overvægtig eller undervægt kan vi lave en kostplan til dig.

Principperne er de samme: Vi skræddersyer vejledningen og kostplanen ud fra dine ønsker og behov. Du vil gennem hele forløbet få konkret vejledning til, hvordan du kan sammentætte din kost, så den bliver mest optimal ift. at komme i mål eller afhjælpe dine gener.

Vores dygtige diætister kan bl.a. hjælpe med kostplaner til:

·         PSO(s)

·         Vægttab

·         Sportsernæring

·         Irritabel tyktarm

·         Graviditet og amning

·         Spiseforstyrrelse

·         Fødevareallergi

·         Hjertevenlig kost

·         Kost til børn

 

DiætistHusets filosofi når det gælder kostplaner

- Der skal også være plads til, at du kan spise sammen med andre, uden at være skulle tage din egen mad med.

- Vi tager derfor udgangspunkt i dine madvaner, når vi laver din kostplan.

- Selvom du gerne vil tabe dig, kan der stadigvæk godt laves plads til fristelser i din kostplan, f.eks. et glas vin eller et stykke  chokolade. Det handler om balance.

I en travl hverdag kan det tit være svært at finde den fornødne tid til at handle ind og lave mad. Sundtakeaway bliver sund mad faktisk den lette løsning i en travl hverdag.  Sundtakeaway er en løsning på dette problem.

De leverer færdiglavet, sund mad lige til din hoveddør. Det eneste du skal gøre er at opvarme den. 

Ved at købe din mad hos Sundtakeaway, vil det være minimalt hvad du selv skal bruge af tid på madlavning og indkøb.

Der er ”levering til døren” i hele Danmark. Hermed kan du i en travl hverdag, spare tid og samtidig få en mulighed for en varieret, velsmagende kost, inspireret af de nordiske næringsstofanbefalinger anbefalinger. 

De har forskellige pakker, fælles for dem alle er at de indeholder aftensmad. 

 

Konceptet

Sundtakeaway er måltidskasser lige til døren. De leverer mad ud, to gange om ugen til tre dage af gangen. Du kan derfor vælge om du vil have mad til tre eller seks dage om ugen.

Ligeledes kan du vælge, om du bare vil bestille for en uge af gangen, eller om du vil melde dig til for fire uger af gangen og derved spare en del penge på din bestilling.

Maden leveres færdiglavet og lige til at spise. (Aftensmaden skal dog oftest varmes op.)

 

Hver enkelt måltid er forsvarligt pakket ind og det hele leveres i en flamingokasse hvori der er lagt køleelement for at holde den rette temperatur.

 

Madplaner fra DiætistHuset

DiætistHusets egne diætister har udviklet en serie af madplaner. 

Hver madplan indeholder forslag og opskrifter til måltider for en hel uge, både morgenmad, frokost, aftensmad og mellemåltider. Opskrifterne er nærende og mættende og maden kan spise af hele familien.

Madplanerne er tilpasset forskellige kalorietrin på enten 1400, 1600, 1800 eller 2000 kcal, så du altid kan finde en som passer til det kalorieindtag, du skal have. 

I hver serie er der 4 forskellige madplaner (uge 1-4), så du har mulighed for en madplan for en hel måned.

Fordelen ved madplanerne er, at man ikke behøver at tænke over, hvad man skal spise gennem dagen, da der er opskrifter til alle dagens måltider 7 dage om ugen. Madplanerne sikrer en næringsrig kost og variation i måltiderne. Desuden er det nemt at forberede ugens indkøb, så man er fri for at bruge tid på at finde nye opskrifter og lave sin egen madplan. 

I hver serie er der 4 forskellige madplaner, så du har mulighed for at madplan for en hel måned. Madplanerne kan købes når du er til konsultation hos DiætistHuset eller her i vores webshop. 

 

Eksempel på Madplan

 

Kogebøger udgivet af DiætistHuset

DiætistHusets egne diætister har udgivet 2 kogebøger indeholdende mange lækre og nærende opskrifter samt nyttig viden omkring kostsammensætning.

Opskrifterne er næringsberegnet, sunde, fryseegnede, velsmagende og nemme at lave.

Opskriftsbøgerne kan købes når du er til konsultation hos DiætistHuset eller her i vores webshop. 

 

Diætistens kogebog

Bananpandekager til morgenmad, hjemmelavet myslibar til mellemmåltid, wrap til frokost og pizza til aftensmad lyder lækkert? I DiætistHusets kogebog er der både noget til den søde og salte tand.

Hvis du vælger at få udarbejdet en personlig kostplan, kan du bruge opskrifterne direkte fra bogen og erstatte med de måltidsforslag, som er angivet på kostplanen. I opskrifterne forklares også hvilke ingredienser der skal byttes ud i forhold til fodmap diæten. 

I Diætistens Kogebog er der også opskrifter på sammenkogte retter, pizza og lasagne, som ellers er retter hvor det kan væres svært at vurdere hvilken mængde man kan spise, for at holde sig til kostplanen.

Bogen er opdelt i opskrifter på morgen-, mellem-, frokost- og aftensmåltider og giver mulighed for masser af variation i din hverdag. 

Bagerst i kogebogen findes en portionstabet, så du nemt kan se hvor meget du kan spise af hver enkelt ret i forhold til hvor mange kalorier du skal have.

Desuden findes en fødevareliste, hvor du kan se kalorieindhold i forskellige fødevarer. I alt 148 spændende sider.

 

Portionstabel

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter:

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter kan give inspiration til at få mere grønt og frugt ind hverdagen, som er farverigt og lækkert at spise.

I denne opskriftsbog finder du nemme opskrifter på både salater, tilberedte grøntsager, grøntsagsretter, dip mv.

Retterne er kalorieberegnede, så du kan altid tilpasse opskrifterne til din kostplan.

Sund hverdagsmad – salater og grøntsagsretter indeholder også facts om de forskellige grøntsager, samt hvornår de er i sæson.

Måske det kunne friste med hjemmelavet kartoffelsalat, bønnefritter eller jordbærsalat?

 

Opslag fra kogebog

 

 

 

Loading...