Diætist Huset
Menu

5 vaner der gør dig tyk

15. september 2021 - Gitte

Vægttab er ikke nemt. En ting er den type mad, som du skal forsøge at undgå og skære ned på. Men hvad med alle de vaner, som du har i forbindelse med dine måltider? Langt de fleste af os tror, at vi skal spise mere, end vi egentlig skal. Derfor er det vigtigt, at du kigger nærmere på de vaner, som du har omkring måltider og portionsstørrelser.

Her er 5 vaner, som gør at vi typisk kommer til at spise mere, end vi har brug for. Se her om du kan genkende nogle af dem – måske er det dem som gør, at du ikke taber dig?

1. Du spiser for hurtigt

Mange af os spiser alt for hurtigt og glemmer at nyde maden. Kroppen når derfor ikke at reagere og sende mæthedssignaler ud, før det er for sent. Derfor kommer vi til at spise alt for meget. Husk at lægge kniv og gaffel fra dig en gang i mellem. Smag  på maden, nyd den og tyg den grundigt. Prøv at tage tid på, hvor lang tid du er om at spise og øv dig i at få måltidet til at vare længere.

2. Du spiser foran din computer eller tv

Hvis du sidder og spiser foran din computer eller tv, så fjerner du fokus fra måltidet. Du mærker derfor ikke rigtigt, hvordan det smager og registrerer ikke, hvornår du er mæt. Du spiser bare alt det, som du har øst op eller det som står på bordet. Sluk derfor tv og computer når du spiser så der er fokus på maden og ikke på alt muligt andet.

3. Du spiser for store portioner

Mange har ofte gryder eller skåle med mad stående på spisebordet. Det er hyggeligt at sidde om maden, men det gør også, at det er mere fristende med portion nummer 2 eller den ekstra frikadelle. Lav derfor ikke for meget mad i overskud, hvis maden skal stå på bordet, eller øs din portion op i køkkenet – så undgår du for mange ekstra portioner, som du egentlig ikke har behov for.

4. Du spiser for meget når du er ude

De fleste af os spiser en gang i mellem fastfood eller går på restaurant. Det er som regel usundt - det ved vi godt – men nogle gange er det nødvendigt i en travl hverdag eller rigtig hyggeligt at spise ude. Men mange af os gør ondt værre ved at spise helt op.

Portionerne er ofte alt for store - især for kvinder. Tænk på, at når du bestiller en ret på en restaurant, er portionen lavet så også en mand kan blive mæt. Vi behøver ikke den store menu, og vi behøver heller ikke at spise alle pommes fritterne eller de sidste stykker pizza, bare fordi de er der. Bliv bedre til at smide resterne ud, når du ikke kan spise mere, i stedet for nærmest at tvinge det ned, fordi det ville være ærgerligt, at lade det gå til spilde.

5. Du overtager din mands eller kærestes spisevaner

Mænd har brug for flere kalorier end kvinder. Når han spiser portion nummer 2 betyder det ikke, at du skal gøre det samme. Eller hvis I køber slik til hygge i weekenden, så skal du altså ikke have lige så meget som ham. Accepter at jeres krop har brug for forskellige mængder kalorier og hav fokus på, hvad du selv har behov for (og særligt ikke har behov for).

Et godt og langvarigt vægttab kræver de rigtige redskaber og støtte. Få hjælp til dit vægttab på dine præmisser hos de erfarne kliniske diætister hos DiætistHuset.

Book tid

Populære Tags

Loading...