Diætist Huset
Menu

26. februar 2021 - Gitte

Sådan når du dine mål

Kender du det, at du laver en aftale med dig selv, er super motiveret de første dage eller uger, og så daler motivationen? Du kan sikkert også finde på at udskyde ting, og helt droppe dit mål.

”Nu er der jo lukket ned på grund af Corona, så jeg det er ikke et godt tidspunkt at gå i gang med at tabe mig lige nu, jeg venter til der bliver lukket op igen, så går jeg i gang.”

Det kan godt være, at du har overbevist dig selv om noget i den stil, men det er højest sandsynlig blot en overspringshandling eller en måde at udskyde det på fordi du ikke overskue at gå i gang.

Hvis du virkelig vil noget, så er det en gang for alle en beslutning, du skal træffe. Kun du kan vælge, om du går til højre eller venstre. Kun du kan vælge, om du går efter at opnå de mål, du har i livet. En god støtte i dit liv fra en ven, en kæreste, en diætist eller en anden, du ved, der kan støtte dig, kan være en afgørende hjælp i din proces.

Dine vaner saboterer dit vægttab!

Der ofte dine mønstre, vaner og overbevisninger, der forhindrer dig i at gøre det, du virkelig gerne vil. Mange af disse er helt ubevidste. Dit ubevidste sind er en ”biologisk harddisk”, som husker alt, hvad du har oplevet, hørt, smagt, følt mv. Faktisk er ca. 95% af alle de beslutninger du træffer helt ubevidste og det er derfor afgørende, hvilke mønstre, vaner og overbevisninger der danner grundlag for dine beslutninger.
Mange af disse ubevidste handlinger hæmmer dig i at gøre det, du virkelig gerne vil. Det er derfor afgørende at du skifter dem ud med nogle, der støtter dig, hvis du vil arbejde med dig selv.

Dit ubevidste sind er 30.000 gange stærkere end dit bevidste sind, og din hjerne vil ofte tage den lette ubevidste vej, og derfor er det så vigtigt med bevidst fokus og vedholdenhed, når du har et mål, du går efter. Ved at blive bevidst om de mønstre, der forhindrer dig i at leve det liv, du gerne vil, gør du det muligt at arbejdet mod din mål og meget mere håndgribeligt.


Hvis viden om sundhed var løsningen, så var der ingen overvægtige

Det er de færreste som ikke ved at slik, kage, alkohol og fastfood ikke er sundt, men vi spiser det alligevel. 

Måske tror du at det er mangel på viljestyrke, når du ikke kan ”tage dig sammen til at spise sundere”, men ofte handler det om dårlig planlægning og det at blive bevidst om hvorfor du har de vaner som har givet dig de ekstra kilo på.
Vi har alle hver især tusindvis af vaner, vanemønstre, ritualer, rutiner og instinktive reaktioner, der træder i kraft, når vi er ligeglade, under pres eller når vi bare ikke tænker os om. I langt de fleste situationer gør vi "bare som vi plejer".

Det er derfor grundlæggende, at du forstår dine vaner, før at du kan ændre på dem. Vil du gerne oftere ud og løbe? Så skal du skabe nogle signaler, der gør det til en rutine. Det kan være det virker for dig, at skifte til løbetøjet med det samme, du kommer hjem fra arbejde, selvom du først har planlagt at løbe en time efter. Det kan medvirke til, at du i højere grad kommer afsted på løbeturen. Det kan også være, at det virker, at du giver dig selv en belønning, når du kommer hjem, f.eks. i form af at slappe af på sofaen ½ time uden dårlig samvittighed. Men det kan også være 1.000 andre ting, vi er alle forskellige og trigges af forskellige ting, så du skal finde ud af, hvad der virker for dig.

I DiætistHuset ved vi at alle mennesker at individuelle og drives af forskellige ting, mønstre og vaner. For at skabe de bedste resultater laver vi individuelle forløb hvor du arbejder med netop de mønstre og vaner som tidligere har hæmmet dig i at nå dit mål.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig

Populære Tags

Loading...