Diætist Huset
Menu

Det hurtige vægttab

25. september 2019 - Gitte

Tab 5 kg på 5 dage!” den overskrift har du sikkert læst mange gange på forsiden af diverse ugeblade eller som en florerende reklame på de sociale medier. Det er dog ikke den nemme og hurtige løsning, som er den mest holdbare. Ofte ender det hurtige vægttab, med en efterfølgende vægtøgning plus et par ekstra kilo, som ikke var der til at starte med.


Det er ikke nogen som tager 5-10 kg på over en kort periode med mindre de ændrer deres kost drastisk eller de starter op på bestemte medicinske præparater pga. sygdom. Det er derfor urealistisk at forestille sig, at man kan opnå et hurtigt vægttab på en kort periode uden at de tabte kilo hurtigt vender tilbage igen.

 

 

Løftet om det hurtige vægttab lokker os

Lette løsninger og overskrifter som ”spis denne pille og tab dig 2 kg om ugen uden at ændre din kost”, ”tab dig 5 kg ved at spise disse superfoods” eller ”få six-pack helt uden at træne” drager os som mennesker. Vi lader os lokke af overskrifter som disse der lover os guld og grønne skove, da det jo lyder fantastisk og vil kunne løse vores problemer på ingen tid.


Desværre glemmer vi at være kritiske og overveje om det nu også lyder for godt til at være sandt. Derfor prøver rigtig mange diverse slankekure, piller, måltidserstatninger, apparater, osv. Sandheden er desværre at, hvis det lyder det for godt til at være sandt, så ER det også for godt til at være sandt. Det ville jo ellers være skønt hvis man kunne spise præcis hvad man havde lyst til uden at tænke på mængder alt imens man tabte sig, men et vægttab kræver hårdt arbejde og der er ingen nem genvej.


Vi mennesker er indrettet således, at når vi sætter et mål, så er vi ofte alt for overoptimistiske og vil se resultater med det samme. Et sådant mål kunne eksempelvis lyde ”jeg skal tabe mig 10 kg på 3 måneder”.
I vores planlægning for hvordan vi skal nå målet, sætter vi urealistiske og uholdbare regler og sætter os selv op til at fejle.


- Jeg må ikke spise noget sukker
- Jeg må ikke spise noget chokolade
- Jeg skal træne minimum 4 gange om ugen
- Jeg må ikke spise kulhydrater
- Jeg må kun spise 1200 kalorier om dagen


Desværre har disse regler den modsatte effekt i vores hjerne end hvad vores hensigt var, da vi lavede dem. For nu går vi hele tiden og siger til os selv, at vi ikke må spise chokolade. Men det eneste vores hjerne kan tænkte på bliver så: chokolade, chokolade, chokolade. Jo flere forbud vi laver for os selv, jo mere tænker vi på det vi ikke må og jo svære bliver det, at lade være med at gøre den ting, man har fortalt sig selv at man ikke må.
Har man en sort/hvid tilgang til mad og opstiller fødevarer i kategorierne sundt/usundt eller tilladt/forbudt medfører det ofte overspisning og negative tanker om en selv når man ”kommer til” at spise hvad man anser for værende usundt.

 

Strenge regler resultere i overspisning

Du kender det sikkert det at du har sat dig for at tabe dig og ikke vil spise slik. Så kommer du alligevel til at spise et par vingummier eller lidt chokolade en dag. Straks bliver dit hoved fyldt med tanker som ”nu har jeg jo ødelagt det, så kan det også bare være lige meget” og du tømmer resten af slikposen imens du hamrer dig selv oven i hovedet, fordi du IGEN ikke kunne finde ud af det. De efterfølgende dage bliver du ved med at overspise, fordi nu har du jo ødelagt den kur du var på og beslutter dig til at du først vil starte op igen mandag. Fremfor at nyde en lille håndfuld slik, svarende til 150 kcal, udviklede lysten sig til et tvangsorgie af mad og et kalorieoverskud over flere dage og en ordentlig portion skam og skyld oven i.

 

Hold vægttabet

Så vil du gerne have et holdbart vægttab er det bedre at arbejde ud fra, er der ikke noget der er usundt eller forbudt. Alt er tilladt, men det handler om mængder. Det kan så godt være at det tager dig længere tid at tabe dig, men der er langt større chance for at de tabte kg ikke kommer tilbage igen.

 

 

Populære Tags

Loading...